Single Pages

Thursday 18 April 2013

Quantum GIS üzerinde GRASS Kullanımı - Coğrafi Bilgi Sistemi

QGIS üzerinde GRASS Kullanımı Dosya Açma ve Raster / Vektör İlişkisi Coğrafi Bilgi Sistemi

Coğrafi bilgi sistemleri (CBS) için kullandığımız open source bir yazılım olan Quantum GIS 1.8.0 üzerinden GRASS çalışması yapacağız. ArcGIS paralı olduğundan free takılıyoruz. Buradaki en önemli husus GRASS üzerinde dosya erişimidir. Temel prensip;; Database > Location > Mapset olarak çalışmaktadır. Bu sıra muhakkak düzenli ve dosyalara erişilebilir olmalıdır.

I.AŞAMA


1) Toolbox üzerinden New mapset'i tıklıyoruz.



2) Database yerini belirliyoruz


3) Create new location : dunya


4) Projection bölümünden 
Coordinate referance system  WGS 84  seçiyorum çünkü benim haritamın koordinat sistemi EPSG:4326 (+proj=longlat +datum=WGS84 +no_defs) 


5) Default GRASS Region 
Burada hangi bölgede çalışacaksak oranın koordinatlarını girebiliriz ya da hazır ülke seçeneklerini kullanabiliriz. Ben dünya geneli ayarlarını seçiyorum N: 90 S: -90 E:180 W:-180

6) New mapset: yer


İşlem tamam.

GRASS DATA , dunya ve yer benim kullandığım dosya isimlendirmesi ve çalışma sistemidir. 


Database : C:\Program Files\Quantum GIS Lisboa\YBS\GRASS DATA
Location : C:\Program Files\Quantum GIS Lisboa\YBS\GRASS DATA\ dunya
Mapset :   C:\Program Files\Quantum GIS Lisboa\YBS\GRASS DATA \ dunya \ yer

Bu sürecin sonunda işleme sokacağımız dosyaları (permanent) "yer" klasörü içine kopyalıyoruz.


* Desktop PC kullandığımdan halen Windows XP kullanıyorum. QGIS yüklediğiniz dizin Windows 7 ve Windows 8 kullananlar Program Files klasöründe farklılık görecektir.

Kullanacağınız Raster ve Vector bileşenlerine erişmek istiyorsanız Open Mapset üzerinden kontrolleri yapmak gerekmektedir.


Gisdbase : Data dosyalarımızın bulunduğu dizin
Location : dunya
Mapset : yer 

şeklinde olmalıdır.

II.AŞAMA

Şimdi çalışacağımız dosyaları açalım.

Toolbox üzerinden Add grass raster layer tıklayıp "elevation.dem" dosyasını açıyoruz.

işte böyle cafcaflı bir .dem dosyası görüyoruz.

Bu aşamada ise Add grass vector layer tıklayıp istediğimiz vektör dosyasını seçiyoruz. 
Ben "streams" akarsuları seçiyorum. 

akarsuları ekleyince yukarıdaki görüntüye erişiyoruz.


*demir yolları, kara yolları ve diğer alanları ekleyerek sistemi çeşitlendirebiliriz.

Layers (sol sütun) tarafında gördüğümüz stream dosyasına 
sağ tuş > properties> style üzerinde düzenlemeler yaparak rengini ve görünümünü değiştirebiliriz.


Not:  Acemi seviyede QGIS GRASS kullanımı böyle.


Comments

2 comments:

  1. Hocam yazı biraz eski ama Grass veya başka CBS uygulamalarının android üzerinde kütüphaneleri varmış galiba nasıl kullanabildiği hakkında bilginiz varmı

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selam,

      Aslında detaylı açıklama yazacaktım fakat mail adresini göremedim.

      QGIS 'in mevcut sürümü deney aşamasında.
      ArcGIS 'in uygulamasını hiç denemedim.
      GRASS'ın uygulamasından ise performans alamadım. Fakat tabletlerde denemedim, belki orada performans verebilir.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...